Hopp til innhold

7 Viktige måleparametere for oppstartsbedrifter

For mange gründere kan selv ordet måleparametere, eller metrics, være nok til å bli fylt med stress. Men her er de syv viktigste du bør følge med på. 

av Sarah Lerche fra Escalon Services

Hvorfor er dette viktig? Måleparametere for resultater er noe investorene dine vil ønske for å kunne evaluere hvordan du ligger an. Du kan også bruke måleparametere som viser oppstartsbedriftens atferd, aktiviteter og andre viktige aspekter.Disse parameterene vil deretter kunne støtte opp om veksten din og rettferdiggjøre budsjettet ditt. Der mange oppstartsbedrifter vet hvordan de skaper et produkt og loser det frem mot lansering, er det mange som sliter med å gro den spirende suksessen til neste nivå.For å gjøre dette, behøves mål parametere og data som selskapet ditt kan støtte seg på. Samtidig er dette også det som viser deg hva du trenger for å vokse. Å gjøre denne typen evaluering til en prioritet krever mye disiplin, samtidig som det å samle og analysere dataene fordrer en god porsjon flid.

 

Her er de viktigste måleparameterene oppstartsbedrifter bør følge med på.

 

Salgsinntekter

 

Penger i banken er ikke nok. Du må måle salgene dine – altså inntektene du får når kunder kjøper produktene dine eller bestemmer seg for å benytte tjenestene dine. Deretter må du undersøke hvorfor disse tallene øker eller minker. Når du evaluerer salgsinntekter må du ta både priser, sesonger og markedsføring i betraktning. Hold oversikt over konkurrenter og annet som kan påvirke salgene dine. Dette er en av de mest avgjørende måleparameterene du kan overvåke, siden den vil fortelle deg om oppstartsbedriften din styrer mot suksess eller trøbbel.

 

Salgsprognose

 

Det neste du bør se på er hvordan selskapet ditt skalerer. Dette hjelper deg å måle hvordan salgene dine utvikler seg over en spesifisert tidsperiode. Når det kommer til å treffe målsetninger og oppdage mønstre, kan salgsprognoser være til hjelp. Denne kunnskapen vil gjøre deg i stand til å justere priser og strategier for markedsføring. Salgsprognose for ett år kalkuleres ved å gange tallene for sist måned med 12.

 

Kundelojalitet

 

En måleparameter mange nye bedriftseiere overser, er kundelojalitet. Denne er sentral om du vil lykkes. Det er tross alt enklere å beholde kunder enn å skaffe dem. Målet ditt som gründer er å bygge kundelojalitet, slik at de kjøper og kjøper igjen, for å til slutt bli merkevareambassadører for selskapet ditt og bringe inn nye kunder.

 

Hvordan måles kundelojalitet? Ha disse strategiene i mente:

 

  • Belønningsprogrammer for lojalitet
  • Kundeundersøkelser
  • Be om tilbakemeldinger ved kjøp
  • Anlyser kundenes kjøpsmønster

 

Med disse måleparametrene kan du øke raten din for kundebevaring.

 

Kostnad for kundeanskaffelse

 

Dette er en måleparameter for hvor mye det koster å skaffe en ny kunde. Dette inkluderer alt av markedsføring. Kostnaden beregnes ved å dele de totale anskaffelsesutgiftene på det totale antallet nye kunder over en spesifisert tidsperiode. Dette lar deg måle verdien av markedsføringsstrategien din slik at du kan vurdere hvorvidt den er for kostbar – eventuelt om den fungerer godt. Anskaffelseskostnaden kan forventes å gå ned i takt med at selskapet vokser og folk begynner å gjenkjenne varemerket ditt.

 

Brennrate

Du bør ha oversikt over hvor mye penger som forsvinner ut av døra hver måned. Dette tallet gjøres opp av både lønninger, faste utgifter, markedsføring og andre kostnader. Denne målestokken er essensiell, siden det å gå tom for penger er den viktigste årsaken til at nye selskaper ikke lykkes. Investorene dine vil være svært interessert i brennraten din fordi den lar dem bedømme hvorvidt du vil være i stand til å generere profitt – og når dette eventuelt vil inntreffe.

 

Profitt og tap

 

Når profitt og tap skal kalkuleres bør både faste og variable kostnader i organisasjonen være inkludert. Vit hva du forbruker og taper hver måned. Ha på det rene hvor mye du tjener og hvor mye som forsvinner ut døra i form av husleie, strøm, forsikring, skatt, markedsføring, frynsegoder, lønn og andre ting. Denne målestokken forteller deg om du tar riktig pris for produktene eller tjenestene dine.

 

Arbeidstimer

 

Hvor mye tid bruker de ansatte på å utføre arbeidet sitt? Lønn er utvilsomt et av de mest kostbare aspektene ved å drive forretninger, så det er viktig å holde et øye med dette. Bruk disse måleparametrene for å finjustere prosedyrene dine. Å holde et øye med arbeidskostnadene er viktig for å opprettholde framdriften i selskapet.

 

Avsluttende bemerkninger

 

Nå som du har fått kjennskap til de viktigste måle parametrene oppstartsbedrifter bør holde styr på, er det på tide å planlegge hvordan dataene skal samles inn og håndteres. Kjennskap til, og analyse av, målestokker vil hjelpe deg med å nå både målene dine og milepælene på vei mot dem.

 

Du bør være ekstremt årvåken på disse punktene, for å sikre at oppstartsbedriften har best mulig seierssjanse.

 

Er den nye bedriften din klar for å lykkes? Vil du få selskapet ditt opp på beina og se det galoppere mot suksess? Vi er her for deg. Både for å svare på spørsmålene dine og for å veilede deg gjennom prosessen. Sett ut HR-plikter, finanser, lønninger og mer til oss. Kontakt Escalon i dag for å ta det første steget.

Sarah Lerche

Våre 5 nyeste poster

Ønsker du nyttig innsikt og tips rett i innboksen?

Vennligst skriv inn fornavnet ditt.
Vennligst skriv inn en gyldig epostadresse.
Dette feltet er obligatorisk.
Something went wrong. Please check your entries and try again.