Saken ble opprinnelig publisert i Dagens Næringslivs bilag om Gasellene 2021, lørdag 29. januar 2022.
Ikke engang handlekraftige gründere kan gjøre alt selv. Outsourcing av økonomiske og administrative oppgaver er effektivt - og mye billigere enn å ansette noen fast.
Oppstartsfasen er full av spenning, entusiasme og høye ambisjoner. Da er det lett å glemme de oppgavene som ikke er fullt så morsomme – men likevel helt avgjørende for å lykkes.
– Mange er bare opptatt av produkt, og glemmer å bygge en business, sier Sarah Lerche - medgründer og finansdirektør i Escalon Services, som tilbyr økonomiske og administrative tjenester til SMB-markedet.
– Produktet er bare en del av bedriften. Det er god struktur og gode rutiner som gjør at du bygger en business. Det gjelder spesielt innen regnskap, likviditetsstyring, budsjetter og prognoser, lønn og etterfølgelse av lover og regler. Mange tar dette for gitt, men det krever ulike typer ekspertise som man sjelden har i et nystartet selskap, sier hun.
Løsningen for nyetablerte selskaper og selskaper i skaleringsfasen, er outsourcing. På den måten får man eksperter som håndterer økonomiske og administrative oppgaver til en betydelig lavere kostnad enn med faste ansettelser.
– Et lite selskap er neppe i posisjon til å ansette en økonomisjef. Da er det mest effektivt å kjøpe noen timer hos noen som kan hjelpe deg med akkurat det du trenger – når du trenger det, sier markedssjef Morten Grusd.
Escalon har digitale prosesser som sikrer at regnskapet føres kostnadseffektivt og korrekt. Kanskje enda viktigere er analysen og tolkningen de gjør av disse tallene, samt oppdatering av likviditetsprognosen og nøkkeltall. – Det er resultatet av denne prosessen som gir bedriften grunnlag til å ta riktige beslutninger, forklarer Grusd.
Escalons tjenester starter ofte i det små, og så økes innsatsen etter hvert som bedriften skalerer opp.
– Vi liker å si at vi er med fra garasje til børs. Ofte starter vi med å overta regnskapsoppgaver og lønn, i tillegg til noen timer med rådgivning og analyse slik at bedriften får bedre forståelse av tallene sine, forteller Grusd.
Som et internasjonalt selskap med røtter i USA, er Escalon også en verdifull partner dersom bedriften ønsker å ekspandere utover Norge.
– Vi er en partner selskapet kan vokse med, og vi setter stor pris på å jobbe med bedrifter som har store ambisjoner og et stort potensial til å utvikle seg. Kort oppsummert handler vår jobb om å tilby rett ressurs til rett jobb til rett tid, konstaterer Lerche.
Etablert i Palo Alto, California i 2014 av norske Sarah Lerche og to med-gründere.
Forretningsidéen var å tilby outsourcing av back-office tjenester til SMB-markedet med fokus på regnskap, lønn, HR- og CFO-tjenester.
Selskapet har 900 ansatte i USA, India og Norden, og over 5000 kunder.
Det norske kontoret ble etablert i 2017 og bistår ambisiøse vekstbedrifter med håndtering av back-office oppgaver som regnskap, lønn, CFO-tjenester og HR.