Hopp til innhold

Korona-tiltakene du kan gjøre selv

Reinert Vigtel Forretningsutvikler i Escalon Services og mangeårig CFO i større selskaper i et tomt Oslo sentrum i forbindelse med Koronaviruset i 2020.

Sjekklisten som kan bidra til at bedriften overlever koronaviruset – og sikrer arbeidsplassen til de ansatte.

Det virker som en økonomisk naturkatastrofe som river alle over ende når inntektsgrunnlaget blir fjernet fra en dag til neste. Små og mellomstore bedrifter i Norge går nå gjennom en ekstremt tøff utfordring på grunn av koronaviruset. Likevel finnes det grep du kan gjøre selv som i det minste øker sjansen for å komme helskinnet ut på andre siden.

Det som må gjøres nå med én gang og det som er viktig på lang sikt

Disse rådene er rett og slett et forsøk på å overleve. Det er noen store og viktige tiltak og noen litt mindre, og de må gjøres i riktig rekkefølge, sier Reinert E. Vigtel.

Han har 25 års erfaring innen økonomi og finans, de siste femten som CFO i store og mellomstore norske bedrifter. Til daglig jobber han som forretningsutvikler og CFO-til-leie i Escalon Services.

Koronoakrisen vil gå over. Vi som er gamle nok vet at det finnes en morgendag. Man kommer ut av det. Det må du tro på! Derfor er det viktig å holde fokus på de nære tingene. De du kan gjøre noe med selv. Du skal bare få samlet akkurat nok ressurser til å klare å komme deg gjennom krisen, istedenfor å gå konkurs. Det er hele poenget, sier han.

Ikke steng alt. Kjemp for å komme deg til neste startskudd

Hvis alternativet er konkurs, kan det virke som en god idé å permittere alle ansatte og stenge fullstendig ned. Noen vil ikke klare seg, men det er ikke dermed sagt at det lønner seg å sitte helt stille i båten. Kanskje finnes det en mellomløsning som gjør bedriften bedre rustet når krisen er over.

Det betyr helt konkret å gjøre gjøre de tingene som du kanskje har sett komme, men ikke har hatt tid til å gjøre noe med. Eksempelvis: kurse ansatte, implementere ny teknologi eller lete etter nye muligheter i markedet.

– Det er en kostnad å ta her og nå, men det kan samtidig sees på som en investering som gir deg en fordel når markedet våkner til liv igjen.

 

Slik øker du sjansen for å få bedriften gjennom en økonomisk krise:

Permittering av ansatte gir raskt effekt

Når inntektene forsvinner midlertidig, er permittering et effektivt virkemiddel. NAV erstatter i praksis lønnsutgiftene for den ansatte inntil 6G i en periode. Den ansatte kan permitteres helt eller delvis, og prosenten kan justeres ettersom behovet endrer seg. I spesielle tilfeller – som når store deler av samfunnet er påvirket av koronaviruset – kan dette skje allerede etter to dager. Dette tiltaket er ikke det samme som en oppsigelse, fordi man fortsatt har et ansettelsesforhold til bedriften. De samme ansatte skal derfor tilbake på jobb, når inntektene gjør det mulig igjen. Kommuniser gjerne til den ansatte at tiltaket ikke er ment som en skjult utrenskning av uønsket arbeidskraft.

Midlertidig redusert lønn til de som ikke kan permitteres

Noen medarbeidere kan være så kritisk nødvendige for å opprettholde driften at de ikke kan permitteres. Det er et alternativt å tilby disse noe lavere lønn. Du kan ikke kreve at de går med til dette, men du kan spørre. Ansatte kan være villig til å gå ned i lønn for å hjelpe bedriften gjennom en tøff tid, og dermed på sikt redde arbeidsplassen sin. Lederen som foreslår dette bør være den første til å gå ned i lønn – og gjerne mer enn de ansatte. Solidaritet bør stå høyt på agendaen for å få til dette tiltaket.

Søk om avdragsfrihet på banklån

Hvis du har lån i bank betaler du gjerne på renter og avdrag. Avdragene er det ofte mulig å gjøre noe med. Banken kan være villig til å samarbeide for å få bedriftene over kneika og fortsatt ha de samme kundene om seks til tolv måneder. De ser også at bedriftene nå står overfor en ekstraordinær situasjon med plutselig tapte inntekter.

Spør leverandører om utsatt betalingsfrist

Dine faste leverandører kan være villige til å gi deg utsatt betalingsfrist. Dette kan være huseier, teleselskaper eller lignende. Ingen er overrasket om du spør, men leverandørens egen økonomi vil avgjøre om det har noe for seg å kontakte dem. Mest sannsynlig vil du få ja fra litt større selskaper med ryggrad til å vente på pengene dine.

Si opp alle avtaler på ikke-kritiske faste kostnader

Skaff deg en oversikt over alle faste ikke-kritiske kostnader og skjær til beinet. Nå må du kutte alt som ikke er helt nødvendig for driften. I gode tider er det gjerne her bedrifter pådrar seg litt skjulte kostnader, fordi den som bestiller ikke er den samme som den som betaler. Kanskje bruker bedriften hver måned unødvendig mye på programvarelisenser eller abonnementsavtaler? Kanskje har du tre måneders oppsigelse eller et år, men du må gå gjennom utgiftene. Og igjen: Hvis kontrakten er lang kan du ta kontakt og be om utsatt betalingsfrist eller fryst abonnement.

Reforhandle avtaler

De fleste vil beholde en kunde i stedet for å måtte finne seg en ny. Se over dine eksisterende leverandøravtaler. Ta kontakt med dem og si: “Jeg er veldig fornøyd med dere, men det koster litt for mye, kan dere gjøre noe med det?”

Gi ansatte nye oppgaver

På et tidspunkt er krisen over. Da går startskuddet for ny satsing. I en rolig periode mellom da og nå, kan bedriften bruke tiden på å gjøre seg klar. Har en god idé ligget lenge på vent? Ta tak i dette nå. Burde de ansatte ha tatt noen kurs i en programvare på nett?

 


Gjør dette nå Tiltak for god økonomikontroll på litt lengre sikt:

Få fleksible utgifter og mer kompetanse med outsourcing

Hvis du kjøper tjenester i stedet for å ansette, kan du tilpasse utgiftene etter behov. Du har kanskje ikke råd til en full stilling som økonomiansvarlig, men du kan f.eks. kjøpe denne kompetansen og lignende tjenester på 20% basis utenfra. På denne måten har du større fleksibilitet, du kan kjøpe rett kompetanse i riktig mengde, og du kan raskere styre kostnadsbruken.

Lag budsjetter og rapportér opp mot disse hver måned

De fleste bedriftsledere forstår et budsjett, men du må faktisk bruke dem for å gi deg selv kontroll. Hvis du måler faktisk resultat opp mot budsjett hver måned, er det lettere å se hvilke tiltak du må ta og hvilke justeringer som er nødvendige for at du skal nå målene dine.

Lag prognoser på kontantstrømmen

Det heter seg at man må bruke penger for å tjene penger, men du vil fort få problemer om du ikke har oversikt over hvor mye penger du faktisk bruker. Manglende likviditet kan få selv lønnsomme bedrifter til å gå konkurs. Du bør med andre ord ha en plan for hvordan du skal ha nok penger til overs i perioder med større utgifter.

Dette er tips som alle kan gjennomføre på egen hånd. Har du derimot flere spørsmål og trenger hjelp, kontakt oss, så vil en av våre medarbeidere kontakte deg tilbake så raskt som mulig.

Sarah Lerche

Våre 5 nyeste poster

Ønsker du nyttig innsikt og tips rett i innboksen?

Vennligst skriv inn fornavnet ditt.
Vennligst skriv inn en gyldig epostadresse.
Dette feltet er obligatorisk.
Something went wrong. Please check your entries and try again.