Hopp til innhold

Følg CFO-vettreglene og bli klar for 2020

 

Har du hørt om CFO-vettreglene? Sarah Lerche i Escalon Services forklarer deg hvordan du kan få stålkontroll på bedriftens økonomiske mål for 2020.

 

– Om du skal oppnå suksess i idrett, så planlegger du, ikke sant? Det er ingen som løper en maraton på dag to.

 

Sarah Lerche driver Escalon Services – et firma som hjelper gründere og startups med å løfte de administrative pliktene de er underlagt. Og hun vet hva hun snakker om. De siste 30 årene har hun bistått tidlig oppstart-bedrifter med CFO-tjenester i techfirmenes metropol Silicon Valley i USA. Det som skiller de som lykkes fra alle de andre, er gjerne hvor godt de har tatt høyde for fremtiden. Kort sagt: Om planen deres henger sammen med ambisjonene.

 

– Det er ikke nok å ha en god idé. Å få suksess som startup er ikke gjort over natten. Det tar lang tid. Planlegging er ingen garanti for å lykkes, men det minsker helt klart risikoen for å mislykkes, sier Lerche.

 

– Det er mange gründere som glemmer at de må ha en finansieringsplan. Ok, du har en ambisjon om hva du vil, du har en god idé. Men det er ikke nok. Hvordan skal du skaffe penger nok til å sette ideen ut i livet? Hvordan skal du nå kundene? Hva koster det å holde på de kundene du allerede har – og komme i kontakt med nye? Har du ansatt det rette teamet? Om du ikke har lagt inn kostnadene som kreves for å komme dit du vil, har du ikke tenkt på næringen. Og da mangler du et viktig moment.

 

– Du snakker om å realitetsorientere seg?

 

– Ja, du må ha mer enn en cirka-forståelse. Du må vite hvor lenge du kan holde det gående for de pengene du har, hvor langt du kommer før du må skaffe flere midler. En bedrift må planlegge reisen fremover. Å lykkes som startup eller mindre bedrift er ingen sprint. Det er helt klart et maraton. Jeg erfarer at det er mange som ikke tar dette innover seg. De håper at det ordner seg. Sånn er realitetene ikke. Du må ha stålkontroll på hvor landet ligger.

 

Mind the gap: Kunsten å justere underveis

Fellesnevneren for alle de småbedriftene og startups-ene Sarah Lerche har sett lykkes, er at de driver profesjonelt. De er målbevisste, de prøver, måler resultatene – ikke minst også de finansielle – og så justerer de kursen om nødvendig. Det viktigste trikset i CFO-vettreglene handler mye om nettopp dét: Å justere hele tiden.

 

– Konseptet budsjett som statisk størrelse blir ganske fort meningsløst. Det er langt bedre å ha en dynamisk seks- eller tolvmåneders-plan og gjøre opp status når månedene er gått. Ting forandrer seg hele tiden. Det gjelder spesielt også den finansielle planen. Den må justeres kontinuerlig for at du ikke skal ende opp med skjegget i postkassen. Du må ta voksne avgjørelser basert på data og ikke på hva du håper på. Ikke vær naiv.

 

– Det må være frustrerende å se firmaer som ikke tenker på denne planleggingen?

 

– Ja! Det er gjerne dette som er forskjellen på store bedrifter og tidlig fase-gründere: De store firmaene har en finansavdeling som bidrar med denne disiplinen. Det er ikke punkter på en statisk liste du sjekker av etter hvert, det er nettopp en disiplin. Mange startups er eventyrlystne og tar lett på de tingene som en finansavdeling gjør hos større bedrifter. De tror det handler om bokføring, men regnskap er de historiske tallene. En finanseringsplan handler om veien fremover.

 

Du trenger ikke å ha en egen CFO

– Så løsningen er å stable på beina en egen finansavdeling og ansette en chief financial officer?

 

– Hehe, nei, det er ikke sånn at du må ansette en CFO. Du skal være en ganske stor bedrift for å ha en CFO på fulltid. Det du trenger som tidlig fase-gründer og startup er prosesser, rutiner og coaching for å lære denne disiplinen. Du trenger en finanskonsulent som kommer innom månedlig eller kanskje hver tredje måned. Og du må kjenne til CFO-vettreglene, som jeg kaller dem.

 

– Og det er kanskje ikke så mye som skal til?

 

– Nei. Du er nødt til å bruke penger, tid og kanskje flytte interne ressurser for å få det til, det er sant. Men å sette seg ned med en finanskonsulent som har styr på dette, er avgjørende. Det er ikke finanskonsulenten som skal eie tallene, det er faktisk deg som gründer. Det er du som skal ha eierskap til tallene dine. Folk skiller for mye mellom tall og mål. De skal henge sammen. Det ene er jo et produkt av det andre.

 

– Kartet skal passe til terrenget?

 

– Ja. Men det er mange som ikke vil høre dette, for det er ikke så sexy. Men det er viktig å ta finansdelen på like stort alvor som resten av planene dine. Det er denne prosessen som gjør at du henter inn de dataene du trenger for å måle om du er på vei dit du tror du er. Du må deale med det kjedelige. Hvis ikke du gjør det, kommer du ikke i mål med mindre du vinner i lotto.

 

Lerche ler.

– Man leker ikke butikk, vet du.

Book et møte med Escalon Services

Sarah Lerche

Våre 5 nyeste poster

Ønsker du nyttig innsikt og tips rett i innboksen?

Vennligst skriv inn fornavnet ditt.
Vennligst skriv inn en gyldig epostadresse.
Dette feltet er obligatorisk.
Something went wrong. Please check your entries and try again.